Skruva ner hatthyllan

I höstas var jag på en konferens där jag fick historien om hatthyllan berättad för mig. Så bra och tänkvärd, så jag delar den vidare!
När hatthyllan en gång lanserades som möbel var det en smart lösning för sin tid. En innovation! Den skapade ordning i hallen och gav ett nytt sätt att förvara hattar och rockar – viktiga plagg i en tid då hatt var självklar vardagsutrustning. Hyllan var ett sätt att vädra ur hatten från bla huvudlöss.
Men tiderna förändras. Färre använde hatt, behoven skiftade – och kvar hängde hatthyllan. Inte längre funktionell på samma sätt, men fortfarande där. Kanske i vägen. Men ändå ingen som ifrågasatte den. Du kanske tom har en hatthylla där hemma?
Den symboliserar så tydligt hur vi ibland håller fast vid det som en gång var rätt – även när det slutat fylla sin ursprungsfunktion.
Börja skruva i din affärsmodell
I många företag finns gamla strukturer, erbjudanden, rutiner
eller målgrupper som hängt kvar längre än de borde. Inte för att de är bäst –
utan för att de en gång var det.
Och mitt i allt det där kan utvecklingen stanna upp.
Vill du undvika att fastna i gamla vanor är Business model
canvas ett kraftfullt verktyg.
Det hjälper dig se hela din affärsmodell på ett överskådligt sätt och hitta de
delar som kanske blivit din egen hatthylla.
Modellen består av 9 delar som bygger ditt företags affärsmodell. Från kundsegment och värdeerbjudanden till intäktsflöden, kostnadsstrukturer och nyckelresurser. Tillsammans skapar delarna en tydlig bild av hur din verksamhet fungerar – och vad som kan förbättras.
Så här kan du komma igång
✅ Vilka ska vara med?
Börja fundera över vilka du vill ha med dig i arbetet med affärsmodellen. Har du en ledningsgrupp, styrelse, advisory board? Det är alltid lättare att ha någon eller några att bolla tankar med. Är du soloentreprenör så ta hjälp av en coach eller andra du har omkring dig som du vet är engagerade i din verksamhets utveckling.
✅ Titta med nya ögon
– Stämmer våra erbjudanden fortfarande med det våra kunder
vill ha?
– Har vi tjänster eller rutiner som vi gör "för att vi alltid gjort det"?
✅ Våga utmana
– Är det här verkligen vår bästa målgrupp idag?
– Vad skulle hända om vi testade nya kanaler eller nya partnerskap?
✅ Skapa nya versioner
Testa att rita upp alternativa modeller. Ibland räcker det att skruva lite i ett hörn – ibland växer det fram helt nya idéer.
✅ Följ upp
Kanske det viktigaste av allt, så det inte bara blir en övning för stunden. Canvasen är ett levande dokument. Gå tillbaka till den, justera och testa att göra förändringar i små steg.
Att skruva ner hatthyllan betyder inte att allt gammalt är
dåligt.
Det handlar om att våga omvärdera och göra plats för det som faktiskt behövs
just nu.
Vill du ha hjälp med att se på din affärsmodell med nya ögon?
Jag hjälper dig gärna att skruva, strukturera och tänka nytt - du vet var jag finns.
Ha det gott!
// Sara