5 tips för att skapa en hållbar verksamhet

16.09.2025

Hållbarhet är ett ord vi ofta kopplar till miljöfrågor och det är superviktigt. Men när vi pratar om hållbarhet i företag behöver vi tänka bredare. EUs hållbarhetsregelverk ESG innefattar Enviroment (miljö), Social (socialt ansvar, människor och kultur) och Governance (styrning och struktur).

I det här inlägget hoppar vi över miljön och fokuserar på S och G. För det är här många småföretag kan göra verklig skillnad och bygga företag som människor vill vara en del av och som utvecklas hållbart över tid. Vilket i sin tur ger - fler arbetstillfällen, fler praktikplatser och sommarjobb, men även mer skattepengar som går tillbaka till samhället.

Det här är en stor del av vad hållbarhet i företagandet betyder för mig.


1. Sätt tydliga ramar för ansvar och roller

En hållbar verksamhet börjar med tydlighet. När ansvar och roller är klara, skapas trygghet och fokus. Otydlighet leder ofta till stress, missförstånd och att du som företagsledare bär mer än du borde.

Genom att arbeta med enkla verktyg – som en om-då-plan, tydliga arbetsbeskrivningar och processer, får du struktur som håller även i pressade perioder. Det frigör kraft och skapar utrymme för utveckling.

Ladda ner din guide till om-då-plan här!

2. Jobba aktivt med företagskulturen

Företagskultur är inte något som sitter i en policy, utan det som händer varje dag. Hur ni pratar med varandra. Hur ni fattar beslut. Hur ni inkluderar.

För en hållbar kultur behöver jämställdhet och jämlikhet vara en självklarhet. Det handlar om att alla ska känna att de blir hörda, respekterade och får utvecklas på lika villkor – oavsett kön, bakgrund eller erfarenhet.

Ett bra sätt att börja är att lyssna in. Gör en medarbetarundersökning, ha regelbundna samtal och ställ frågor som visar att du är nyfiken på hur människor faktiskt har det. När människor känner sig inkluderade, växer både engagemanget, motivationen och företaget.

Läs mer om företagskultur här!

3. Bygg stöd och struktur

Som småföretagare bär du ofta många hattar, därför kan det vara skönt att ha stöttning runt dig. Människor och nätverk som hjälper dig att lyfta blicken från det dagliga arbetet.

En styrelse kan bli ett riktigt bra verktyg om den används aktivt. Ett advisory board kan ge dig perspektiv utan de formella kraven. Och en företagscoach kan ge individuell hjälp för att sortera tankar, prioritera och hålla riktning.

Men det handlar också om struktur och rytm i arbetet. Genom att arbeta med exempelvis ett årshjul, där ni planerar in möten och frågor som budget, riskhantering och uppföljning, får du kontinuitet. Det gör att du kan arbeta proaktivt i stället för att fastna i att släcka bränder.

Våga be om hjälp, för att skapa hållbarhet för både dig och företaget. 

Läs mer om årshjulet här!

4. Låt värdegrunden bli din kompass

Din och företagets värdegrund är inte något som ska gömmas i en skrivbordslåda. Den är en kompass för både vardagliga beslut och långsiktiga prioriteringar och val.

När du som företagare är tydlig med vad du står för och hur du vill driva din verksamhet skapas förtroende både internt och externt. Värdegrunden blir en trygg punkt att luta sig mot när svåra beslut ska fattas, och en riktning som hjälper dig att välja rätt samarbeten, medarbetare och strategisk riktning.

Att leva sin värdegrund i praktiken, inte bara prata om den, stärker kulturen, attraherar rätt människor och kunder och gör både dig som företagsledare och verksamheten, mer hållbar.

5. Våga tänka långsiktigt

Det är lätt att fastna i dagens att-göra-lista, men hållbarhet handlar om att se längre. När du tar beslut – ställ frågan: "Hur påverkar det här oss om ett år? Om tre år?"

När du vågar tänka långsiktigt blir det lättare att prioritera. Även de små besluten i vardagen blir en del av helheten och steg för steg bygger du ett företag som står stadigt, även när omvärlden förändras.

Läs mer om långsiktig riktning här!

För mig är hållbarhet att hjälpa småföretagare som vill ta samhällsansvar att bli stabila och långsiktigt hållbara, för att i sin tur kunna bidra till det lokala samhällets utveckling. Det behöver inte vara krångligt.
Tvärtom – små steg gör ofta störst skillnad.

Jag arbetar med allt från soloföretagare till bolag med närmare 100 anställda och beslutsfattandet och de strategiska riktningarna går alltid tillbaka till värdegrunden och syftet med verksamheten.

Vill du ha hjälp med att skapa ett mer hållbart företag, så vet du var jag finns.

Ha det gott!
//Sara